
Hur lång ska filmen vara?
En minut, tre minuter eller 20 sekunder?
Filmens längd har stor betydelse för i vilken utsträckning du når din målgrupp.
Här kommer ett par tips och råd till dig som funderar på hur lång din film bör vara.
Börja med att ta ett aktivt beslut.
Det är lätt att tänka att allt du vill dela med dig av är intressant och låta filmens längd bestämmas av innehållet. Tänk tvärtom – begränsa istället innehållet till en längd som du bestämmer i förhand. Utgår från målgruppen, hur intresserad den är av ditt ämne och i vilket sammanhang den tar del av din film. En film kan vara så lång som innehållet och kvaliteten håller för – men många (de flesta!) filmer mår bra av att kortas ner så mycket som möjligt.
Var ska filmen visas?
Om din plattform är en fysisk konferens har du möjlighet att planera för en något längre film jämfört med exempelvis sociala medier. På ett event med sittande publik kan utgå från att din målgrupp är intresserad av ditt innehåll och kommer att se klart filmen. Då kan en filmlängd på 2-5 minuter vara lämplig. I sociala medier har du dock bara ett par sekunder (en generell regel säger tre sekunder) att fånga din publiks intresse, och du behöver skapa relevant och intresseväckande innehåll som lockar till fortsatt tittande. I sociala medier behöver du även anpassa din filmlängd efter vilken plattform du valt att publicera din film på.
Underhållande eller utbildande?
En films optimala längd kan aldrig anges exakt utan beror på många faktorer. Förutom din målgrupps engagemang och din plattform behöver du även fundera på filmens karaktär, om den är utbildande/informativ, en annonsfilm eller om den har storytelling-karaktär. Här några fingervisningar på lämpliga längder utifrån plattform.
Sociala medier: Instagram, TikTok, Twitter,
10-60 sek
För marknadsförande filmer och underhållning är 15-30 sekunder ett bra riktmärke. Är din film av utbildande karaktär är 45-60 sekunder lämpligt.
Linkedin och Facebook
30 sek-3 min
Filmer på Facebook får gärna vara 1-3 minuter långa, och för LinkedIn presterar filmer som ligger i spannet 30-45 sekunder bra.
Youtube och utbildningsfilm
30 sek-7 minuter
För Youtube Shorts är det ungefär 30 sekunder som gäller för en marknadsförande film, men om din film är av utbildade karaktär kan du sträcka dig uppemot sju minuter. Sen börjar det bli utmanande att upprätthålla intresset för din film, om den inte har ett stort underhållningsvärde, av typen spelfilm.
Webbplats
30 sek-2 min
Här publiceras du eventuellt kundcase, en brandingfilm eller instruktionsfilmer och på en webbplats har målgruppen ett lite större intresse än i sociala medier. Det gäller dock fortfarande att hålla kvar tittaren med kvalitativt innehåll och en röd tråd.
Konferens- och eventfilm
30 sek-4 min
En introducerande film som sätter känsla på konferensen och riktar fokus på ett speciellt tema eller liknande kan vara runt 30-60 sekunder. Kompletteras med uppföljande filmer under konferensen för fördjupning, där längden kan hållas till ca 3-4 minuter.
Avslutningsvis är filmens längd en central del av din målgrupps upplevelse, och med lite koll och anpassning kan du komma långt för att lyckas nå ut. Lycka till med att hitta en filmlängd som passar både din berättelse och plattform.