Med öga för detaljer
Fem snabba med August Håkansson, motion designer på AHA Produktion. Vi börjar med frågan: vad är det bästa med att vara motion designer?
– Det korta svaret är väl bara att det är kul. Att man kan berätta saker på ett sätt som inte är möjligt på andra sätt än med animation. Det finns utrymme för så mycket kreativitet, nya grepp och små detaljer att jobba med. Det är liksom en upphöjd nivå av grafisk design.
Vad är det svåraste med motion design?
– Det är tidskrävande! Och pilligt. Tänk dig själv att du ska skriva en uppsats men att du bara kan se en bokstav i taget. Och det först när du trycker på enter som du kan se hela meningen. Långa renderingstider i datorn leder till mycket frustration och man vill bara att tekniken ska komma ikapp kreativiteten.
Var hittar du inspiration till dina projekt?
– Sen jag började jobba med motion design har jag börjat lätta märke till småsaker i vardagen på ett helt annat sätt. Hur saker rör sig för att sen försöka översätta det i mitt egna formspråk. Jag fick en aha-upplevelse när jag insåg att ingenting slutar röra sig på ett ögonblick. En hand som slår ut gungar till innan den stannar helt. När jag insåg det blev mina grejer tio gånger bättre. Det är de små sakerna som skiljer riktigt bra animation från dålig.
Vad gör du om du fastnar i den kreativa processen?
– Stjäl från andra! Haha. Nej, men självklart kikar jag på hur andra löst liknande problem. När det gäller kreativitet är ingen en ö och i hela branschen bygger på varandras verk, lånar och lånar ut. Och förhoppningsvis tar ingen illa upp.
Kan du berätta om en film du känner dig stolt över?
– Nyligen fick jag göra en film om fackförbundet . Förutom att det är ett ämne jag brinner för fick jag möjlighet att researcha bilder och miljöer för att använda dem grafiskt i ett helt nytt grepp. Jag lärde mig mycket på vägen och att det var mitt eget kreativa uttryck som fick ta plats var skitkul.