Vad kostar en film?

En av de vanligaste frågor vi får som produktionsbolag är: vad kostar en film?

För dig som uppdragsgivare är det en högst relevant fråga. Men utan mer information är den svår att svara på – även om det bara behöver vara ”mellan tummen och pekfingret”.

Många produktionsbolag arbetar med frågeunderlag, så kallade briefmallar, för att hjälpa uppdragsgivaren att sätta sina tankar och önskemål på pränt. Ska filmen inspirera eller informera? Innehåller den rörlig grafik? Behövs skådespelare, ska inspelning ske på flera platser och under flera dagar eller är det en enklare intervjufilm som ska spelas in på företagets kontor?

Dyrare med dramatiserad produktion
Produktioner i övre prisklassen är de med externa kostnader, till exempel skådespelararvode och locationhyra. Det kan vara en dramatiserad film som ska spela upp en iscensatt, verklighetstrogen situation eller en reklamfilm. Den typen av produktioner kräver – utöver en regissör och en filmfotograf i produktionsteamet – ofta ljussättare, ljudtekniker, makeupartist och koordinerande inspelningsledare. Dramatiserad film behöver relativt mycket tid i förproduktion för manus, bildmanus och teamet behöver i förväg ”reka” på inspelningsplatsen för att kontrollera inspelningsplatsens förutsättningar.

Intervjufilmer har lägre budget
Informativa filmer har ofta – men inte alltid – en lägre budget. Bland de billigaste alternativen återfinns intervjufilmen, särskilt om det bara är en intervjuperson som ska intervjuas under maximalt en halvdag, inklusive klippbilder eller miljöbilder, så kallade ”b-rolls”. Intervjufilm kräver liksom dramatiserad film viss förproduktion i form av att förbereda intervjun och eventuellt skriva ett enklare filmsynopsis, men här finns mer spelrum för ändringar i efterhand och bilderna behöver oftast inte planeras bild för bild.

Hur är det då med animerad film?
Animerad film styrs av faktorer som längd, stil och teknik. Verklighetstrogen 3D-animation är mer tidskrävande än 2D-animation eller ”tecknad” stil. Om stilen är avancerad och kräver en specifik illustratör går priset upp. Filmens längd är väldigt avgörande! Två minuter tar dubbelt så lång tid att animera jämfört med en minut.

Ska du avslöja din budget?
Många uppdragsgivare vill ha hjälp med att ta fram en kreativ idé med tillhörande produktionsplan. Utan att känna till budgeten är det svårt. Vi riskerar att ge projektet fel förutsättningar i form av för låg eller för hög ambitionsnivå (billigast är inte alltid bäst!) och det tar längre tid att komma fram till rätt lösning. Vet vi att budgeten är 150 000-200 000 kronor kan vi bedöma att budgeten är tillräcklig för en regibaserad film med statister eller skådespelare – om det är den bästa lösningen. Är budgeten 50 000 kommer vi att föreslå ett enklare upplägg.

Varje projekt har sina egna förutsättningar, men visst kan du ringa in projektet. Fundera över följande frågor:

  • Är det en film som ska ha kreativ höjd eller är det en enklare informationsfilm?
  • Vilka byggstenar ska filmen ha – intervjuer, berättarröst, skådespelare?
  • Var ska filmen spelas in? Studio eller på ert kontor? Krävs resor för inspelningsteamet?
  • Hur många inspelningsdagar kan behövas?
  • Ska filmen innehålla animerad grafik?
  • Hur lång ska filmen vara?

För att ge en fingervisning om pris har vi tagit fram en prislista med referensfilmer och prisexempel. Här är några indikationspriser på standardproduktioner hos oss:

Animerad film, 30-90 sek:från 50 000-70 000

Intervjufilm, reportage: 35 000-70 000

Employer brandingfilm: från 70 000

Brandingfilm/företagspresentation: från 70 000-150 000

Film som innehåller skådespelare: från 100 000-200 000

Med en tydlig brief kommer du väldigt långt: syfte, mål, målgrupp, budskap och budget. Känner vi till dessa kan vi snabbt komma igång med den kreativa processen.

Välkommen att bolla ditt filmprojekt med oss på AHA Produktion.

 

Fler nyheter