Bilder på historiefilmer.

Så gör du jubileumsfilmen till en lyckad historia

Har ni funderat på att producera en historiefilm eller jubileumsfilm?
Att göra en historiefilm om sitt företag eller organisation är ett kraftfullt sätt att kommunicera arv, värderingar och framgångar.
Här ger vi några tips på vad ni ska tänka på för att filmen ska bli en lyckad produktion.

När det drar ihop sig till 10-, 50-, eller kanske till och med 100-årsjubileum är film ett utmärkt sätt att visa vad ni åstadkommit. En historiefilm stärker er organisations identitet och varumärke genom att lyfta fram milstolpar, grundare och utveckling över tid. Den visar vad organisationen står för, hur ni hanterat utmaningar, anpassat er till samtiden och bidragit till samhället eller er bransch. Ett sätt att visa uppskattning till alla som bidragit till resan, och samtidigt ge känsla av kontinuitet och berätta om era ambitioner inför framtiden.

Med hjälp av gamla bilder, gärna i kombination med modern grafik, kan du lyfta fram viktiga händelser i er organisations historia.

Hur gör man då för att historiefilmen ska åstadkomma allt detta?

Definiera syfte och målgrupp

Börja med att fundera på vad filmen ska berätta, syfte, mål och målgrupp. Oavsett om filmen ska berätta om vad som hänt under ett decennium eller ett sekel kommer du behöva döda många ”darlings” för att filmen ska få en trevlig längd. Fundera på vilken eller vilka berättelser och milstolpar som är viktigast att fokusera på, och varför. Att definiera syfte och målgrupp hjälper dig att styra innehåll och ton i filmen.

Rådgör med ditt produktionsbolag om budget så du får överblick av vad olika produktionsalternativ kan kosta. Det finns flera sätt att göra film på.

Var ute i god tid!

Att planera för en historiefilm är en rolig process, men tänk på att ha tidsmarginal till jubileumsfesten eller tillfället då filmen ska offentliggöras. Beroende på omfattning och längd på filmen kan du räkna med ett par månaders produktionstid för en historiefilm. Du kommer behöva göra research, leta bildmaterial och få eventuella medverkande i filmen att planera tid för att ställa upp i filmen. Efter inspelning behövs också tid för redigering, eventuell animation och ett flertal korrekturrundor, samt tid för er att prata ihop er internt om filmversionerna.

Antalet inspelningar, behov av statister eller skådespelare, animationer och inköp av bilder är parametrar som påverkar budgeten.

Gör en budget

Vad får en historiefilm kosta? Det beror helt på hur filmen produceras, hur många inspelningar som krävs, omfattning av animationer och illustrationer, inköp av externa bild- och videoklipp från till exempel SVT eller TT, men styrs också av hur mycket du som beställare väljer att engagera dig. Om du gjort mycket av förarbetet, till exempel skrivit ner den historia du vill berätta (i punktform går bra!) och samlat ihop det bildmaterial du vill använda till filmen blir det enklare för ett produktionsbolag att uppskatta tidsåtgången för produktionsteamet. Vi på AHA Produktion har gjort historiefilmer i spannet 70 000-700 000 SEK exklusive moms, så det går att arbeta både enkelt och mer avancerat. Det mest tidskrävande är ofta förproduktion; research, manus och inspelningsplanering.

I en historiefilm kan ni lyfta fram personer som gjort avtryck i er organisation.

Forska, leta och fråga runt!

Ta hjälp av alla som kan ha information om din organisation, både interna och externa källor. Noggrann forskning är en hörnsten om din produktion ska bli trovärdig och informativ. Samla källor som brev, dagböcker, fotografier, arkivmaterial och andra artefakter som kan ge liv och autentisk känsla. Tänk på att varje mening och budskap i din film behöver bildsättas med någonting – film är bild. Du och din organisation kan er historia bäst! Därför har en historiefilm allt att vinna på att du som beställare engagerar dig i researcharbetet.

Välj inspelningsplatser med omsorg

Fundera också på vilka geografiska platser som haft historisk betydelse för din organisation. Går det att filma på dessa platser? Behövs särskilda tillstånd? För att förstärka koppling till olika tidsepoker kan du till exempel göra intervjuer och filma på platser som representerar den tid och miljö som filmen ska skildra.

En historisk miljö med koppling till historien förstärker bildberättandet. Inspelning av IF Metalls historiefilm ”Arbetarrörelsens historia” på Skansens Mekaniska Verkstad.

Sammanfattningsvis är en historiefilm ofta en väldigt uppskattad produktion, både bland medarbetare, kunder och partners. Med en historiefilm kan ni positionera organisationen som en pionjär inom ert område och samtidigt stärka den emotionella kopplingen till ert varumärke. Ta gärna hjälp på vägen så blir produktionen professionell och mer kostnadseffektiv. Bäst av allt – den blir av!

Lycka till med din produktion! Ta gärna del av några jubileums- och historiefilmer som vi har producerat på AHA Produktion.

Svenska Lottakåren – 100 år
Uppdragsgivare: Svenska Lottakåren

Arbetarrörelsens historia
Uppdragsgivare: If Metall

Huddinges historia
Uppdragsgivare: Huddinge kommun

100 år av läsande
Uppdragsgivare: Kulturrådet

Tillsammans förändrar vi normer
Uppdragsgivare: Vision

En tidsresa – DIK 50 år
Uppdragsgivare: DIK

Fler nyheter