Vilket bildformat gäller?

Vilka storlekar och bildformat är det som gäller i sociala medier?
Du är inte ensam om att undra.
Vi reder ut vad som gäller för att dina filmer ska få maximal spridning och ge ett proffsigt intryck.

Men först – vad innebär egentligen bildformat?
Film distribueras i olika bildformat, där X:X står för filmens proportioner – hur bredden förhåller sig till höjden på bilden. Rätt bildformat gör att din film inte beskärs på fel sätt i olika plattformar. Olika element som grafik och bildinnehåll måste flyttas och optimeras när bildens proportioner förändras. Du behöver därför göra olika versioner av din film med anpassat bildformat för respektive plattform.

Bildformat handlar också mycket om att komma in i plattformarnas algoritmer. Shorts och reels i 9×16, så kallad vertikal video, får betydligt bättre organisk spridning i plattformar som föredrar detta.

Vilka bildformat är vanligast?

16:9 är bredare än vad den är hög, precis som en vanlig TV, och kallas för liggande eller horisontell video. 1:1 är lika bred som den är hög och kallas för kvadratisk video och 4:5 och 9:16 är långsmala format som kallas för stående eller vertikal video.

Upplösningen för de olika formaten skiljer något mellan plattformar och ändras ofta, men den generella standarden fungerar oavsett var det publiceras.

16:9 – 1920 x 1080 pixlar
1:1 – 1080 x 1080 pixlar
9:16 – 1080 x 1920 pixlar
4:5 – 1080 x 1350 pixlar

Här kommer bildformaten för de vanligaste sociala medierna just nu.

Facebook

Videobildstorlek och proportioner:

  • Horisontell, 16:9
  • Vertikal, 9:16
  • Vertikal, 4:5
  • Kvadratiskt, 1:1

Undertextformat: .srt

Instagram

Stories:

  • Vertikal, 9:16

Inlägg/Reels:

  • Vertikal, 9:16
  • Vertikal, 4:5
  • Kvadratiskt, 1:1
  • Horisontell, 16:9

Undertextformat: På Instagram krävs undertexter inbrända i filmfilen.

LinkedIn

Inlägg

  • Horisontell, 16:9
  • Kvadratisk, 1:1
  • Vertikal, 9:16
  • Vertikal, 4:5  (Det går att lägga upp videor i 9:16, men då LinkedIn anpassar filmen för en 4:5-ruta är 4:5 att föredra)

Undertextformat: .srt eller .vtt

Youtube

  • Horisontell, 16:9
  • Vertikal, 9:16

Youtube Shorts:

  • Vertikal, 9:16
  • Kvadratiskt, 1:1 (Shorts bör endast göras vertikal)

Undertextformat: .srt

Snapchat

  • Vertikal, 9:16

X

Inlägg

  • Horisontell, 16:9
  • Vertikal, 9:16
  • Vertikal, 4:5
  • Kvadratiskt, 1:1

Undertextformat: .srt

TikTok

  • 1080 x 1920 px (9:16)

Videos och Stories på Tiktok visas vertikalt. Lämna 150 pixlar i topp och botten samt 64 pixlar på sidorna fria från text eller annat viktigt innehåll då det här läggs till användarnamn, gilla-knappar, kommentarer med mera.

Avslutningsvis är det är viktigt att anpassa innehållet efter plattform. Rätt bildformat gör stor skillnad i organisk spridning via exempelvis reels. Men tänk på att det främst är innehållet och inte bildformatet som bidrar till engagemang från din publik. Lycka till med din video!

Fler nyheter